Per xerrar de llibres i altres coses

Els aficionats (milions en tot el món) a les aventures de na Lisbeth Salander i en Mikael Blomqvist estam d’enhorabona: s’acosta la publicació de la quarta entrega de la sèrie Millennium!

La novel.la, que aquí es titularà Lo que no te mata te hace más fuerte (ja comentarem més endavant aquest títol, però d’entrada diré que no m’agrada massa), es publicarà el proper mes d’agost, coincidint amb el desè aniversari de la publicació a Suècia del primer volum de la sèrie, Los hombres que no amaban a las mujeres. A Espanya es publicarà en castellà (Ed. Destino) i en català (ed. Columna), i la veritat és que segurament serà el llibre més venut de l’any; recordem que la trilogia d’en Larsson ha venut més de 78 milions d’exemplars en tot el món, 4 milions d’ells en castellà i 350000 en català.

N’Stieg Larsson, en el moment de la seva mort, va deixar inacabada la que havia de ser la quarta novel.la de la sèrie, que aprofundia en la vida de na Salander i on, segons va transcendir en el seu moment, s’explicava el perquè dels seus tatuatges; segons s’ha dit, hauria deixat escrites unes 300 pàgines.

En Larsson va compartir els seus darrers 30 anys de vida amb n’Eva Gabrielsson, arquitecta, escriptora, activista política i feminista, però mai no s’arribaren a casar, segons diuen, perquè ell pensava que aquest fet la posaria en perill, donades les amenaces de mort que rebia en Larsson degut a la seva lluita contra els grups antidemocràtics, d’extrema dreta i neonazis. Pel fet de no estar casats, a la mort d’ell, la legislació sueca no la va reconèixer com hereva, sinó que tot el seu llegat va anar a parar a mans del germà i el pare encara que, curiosament, n’Stieg es va criar amb els seus padrins.

Na Gabrielsson ha lluitat des de la mort de la seva parella per aconseguir que se li reconeguin els seus drets sobre l’obra d’ell; de fet, encara que la va escriure n’Stieg, les històries, localitzacions i personatges varen ser obra de tots dos. Entre el que reclama n’Eva hi ha la quarta novel.la inacabada, però no ha aconseguit que el pare i el germà de n’Stieg Larsson hi venguin a bé; de fet, només li han oferit 2 milions d’euros perquè acabi amb la seva lluita, doblers que ha rebutjat.

La qüestió és que els “hereus legals” varen demanar a un escriptor suec, en David Lagercrantz (Södermalm, Estocolm, 1962), autor entre d’altres llibres d’una biografia de l’astre suec Zlatan Ibrahimovic, que escrigués una nova novel.la de la sèrie Millennium, que res té a veure amb la que el propi Larsson va deixar inacabada, encara que en Lagercrantz va dir que pensava utilitzar algunes de les trames no tancades de la trilogia original. I aquesta és la novel.la que apareixerà a les llibreries el proper mes d’agost. Ja sé que ni n’Stieg Larsson ni n’Eva Gabrielsson no hi tenen res a veure però, com a mínim, ens donarà l’oportunitat de resseguir les aventures del periodista i la hacker més famosos del món. En fi, ja veurem si ens agrada.

Anuncis

Comments on: "Quarta novel.la de na Lisbeth Salander i en Mikael Blomqvist" (8)

  1. Estàs segur que és una bona notícia? La vaig llegir a l’illa dels llibres i vaig pensar que no coneixem de res aquest autor nou, que tal vegada sigui prou bo. Em sembla que m’esperaré que llegeixis tu la novella i , segons el que diguis, ja en parlarem, de llegir-la.

    • De veres? No te fa ganes llegir més històries de na Salander i en Blomqvist? No recordes amb el mono que mos quedàrem després de la tercera novel.la?

      Com a mínim, hem de donar el benefici del dubte a l’autor, un reconegut periodista i autor de llibres de no ficció que, des de fa un cert temps, s’ha dedicat a escriure thrillers. També és autor d’una novel.la sobre n’Alan Turing que va tenir molt d’èxit, Fall from Grace in Wilmslow.

      Fixa’t que fa poc varen sortir una nova entrega d’en Sherlock Holmes i una nova novel.la d’en Poirot, i ja fa temps que surten novel.les d’en James Bond. No hem de ser tan puristes, o tampoc no hauríem arribat a veure, per exemple, les històries d’en Harry Bosch a la pantalla (és una manera de parlar, ja sé que encara no han arribat a Espanya).

      Jo la pens llegir totd’una que surti, i ja veurem.

  2. Em sembla que em picaré els dits si dic això, però la trilogia Millenium és una de les més sobrevalorades que recordo. Intento dir això des de l’objectivitat, trobo que té més palla que una altra cosa, i que resumit tot en un sol llibre de 600 pàgines seria realment bo, però això significa que sobren dos terços del llibre. I ara volen continuar la saga per aprofitar uns personatges consolidats? A mi no em sembla una bona notícia, francament. A més, i ara sí que sóc subjectiu, a mi el personatge de la Salander no m’agrada especialment, em cau gros.

    Conclusió, suposo que el llegiré, perquè serà inevitable, però ganes de moment no en tinc cap.

    • Potser tens raó que està molt sobrevalorada, però és un d’aquests aconteixements literaris que passen molt de tant en tant i que fan que molta gent que no llegeix ni un llibre a l’any, decideixi, com a mínim, comprar-lo i començar-lo a llegir.

      A més, tot i que ja hi havia un grup d’escriptors reconeguts dins de la literatura negra nòrdica (i no tan negra), s’ha de reconèixer que l’autèntic boom va començar amb en Larsson.

      I a part de tot això, la veritat és que les històries enganxen, tant per la trama policíaca en sí com per la càrrega de denúncia social que conté. A més, a mi sí que m’atreu el personatge de na Salander, i el d’en Blomqvist.

      El que haurem de veure és si en Lagercrantz és capaç de transmetre la mateixa empatia que en Larsson, difícil ho veig, però donem-li un vot de confiança.

  3. Doncs jo també estic d’acord amb els comentaris. Vull dir, esperaré que algú altre la llegeixi i a veure el què. Per mi, la saga de Larsson també està sobrevalorada. Va ser un boom al principi, sobretot per la primera novel·la perquè la veritat és que li hem de reconéixer que la història és bona i els personatges també: el periodista, la boja hacker. Però li sobra palla, i molta. Palla que fa moooolt lenta la novel·la i que mata el lector d’avorriment. Sobretot en les darreres dues novel·les. A més, fa tant de temps que les vam llegir i s’ha fet tanta literatura des de llavors que no m’interessa gaire, la veritat. Ja no suposa cap novetat. A més, que un altre autor s’hi posi, em sembla un atreviment poc noble, donat tot l’embolic que hi ha al voltant de l’herència d’Stieg Larssonn. Suposo que l’acabaré llegint, però no em treu la son.

  4. Vaja, veig que m’estic quedant sol. En fi, jo sí que llegiré la novel.la. Ja la ressenyaré i en parlarem l’estiu que ve.

  5. Jaume, tens seguidors molt exigents. A mi m’agradaria saber què n’opina d’aquesta novel·la treta de la màniga, com aquell que fa màgia, la pròpia Eva, la dona de’n Larsson. Jo no faré propaganda d’un llibre que pot generar ingressos als qui impedeixen que n’Eva es quedi amb el que li pertoca. Podreu pensar que no hem de mesclar ous amb caragols, però les injustícies em fan molta ràbia. De moment si n’Eva no en treu cap benefici, no la voldré llegir, just per principis… hauria de ser la bomba, vaja, per a que jo decidís llegir-la.

Deixa un comentari

Llibres i amics

Per xerrar de llibres i altres coses

Per xerrar de llibres i altres coses

L'illa dels llibres

Per xerrar de llibres i altres coses

Les Contraportades

Un bloc, sobretot, sobre llibres

Naucoris

Literatura & Companyia

